Artist: Wacław Borowski
Lived: 1885 - 1954
Also known as: W Borowski, W. Borowski
Title: Szczęście rodzinne, ok. 1925
Dimensions: 74,0 x 90,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance:
Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 17.03.2012, poz. 37.
Exhibited:
Sopot, Państwowa Galeria Sztuki, Kolory przemian. Malarstwo polskie z kolekcji Krzysztofa Musiała, sierpień – listopad 2020.Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Zapisy przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała ,maj – czerwiec 2008.Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Zapisy przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, marzec – kwiecień 2008.Warszawa, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Zapisy przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, grudzień 2007 – luty 2008.Szczecin, Muzeum Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zapisy przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, październik – grudzień 2007.Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Zapisy przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, wrzesień – październik 2007.
Reproduced:
Zapisy przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała [katalog wystawy], Wrocław 2007, il. 71.
Description:
W 1922 roku w Warszawie zawiązało się najistotniejsze ugrupowanie twórców okresu międzywojennego – Stowarzyszenie Artystów Polskich Rytm. Nie posiadające określonego programu zrzeszenie, za cel stawiało sobie „osiągnięcie przede wszystkim możliwie wysokiego poziomu artystycznego organizowanych (…) wystaw, z szerokim uwzględnieniem współczesnych tendencji artystycznych,jak pisał w 1932 roku na łamach Wiadomości Plastycznych Władysław Skoczylas. Tym co niewątpliwie łączyło rytmistów było rozumienie twórczości jako świadomego kształtowania nowej rzeczywistości, pojmowanie sztuki jako kunsztu, jako metodycznego rozwiązywania problemów. Dlatego dążyli do doskonałości dzieła – w czym również przejawiał się klasycyzm: dla artystów Rytmu nawrót do tradycji dawnych mistrzów łączył się z rozumieniem sztuki jako opanowanego po mistrzowski rzemiosła. Dzięki aktywności wystawienniczej Rytm zdominował panoramę artystyczną lat 20. i 30. jak również stworzył sztukę reprezentacyjną dla II Rzeczpospolitej, tzw. styl narodowy. Potwierdza to Tadeusz Dobrowolski:pozytywną stroną omawianej grupy było to, że stworzyła ona pewien typ obrazu o znamionach «narodowych», odmiennych w stosunku do sztuki obcej(Dobrowolski T., Malarstwo polskie ostatnich dwustu lat, wydanie III, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1989, s. 302). Twórcy należący do ugrupowania byli zleceniobiorcami największych państwowych realizacji jak również reprezentantami Polski na salonach i wystawach międzynarodowych. Do najważniejszych wydarzeń i osiągnięć grupy należały: współudział w tworzeniu pawilonu polskiego na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w 3 Paryżu (1925), oprawa wizualna Powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu (1929) oraz doprowadzenie do powołania Instytutu Propagandy Sztuki (1930). W 1926 roku Rytm założył w Warszawie Instytut Sztuk Plastycznych, który miał przygotowywać kandydatów na studia w Akademii Sztuk Pięknych.
Created: 23-04-2025 22:09